Neclaritati din Sfânta Scriptură
2 participanți
Pagina 1 din 1
Neclaritati din Sfânta Scriptură
Așteptăm cu drag neclaritățile dvs. cu privire la Sfânta Scriptură .
Neclaritati din Sfânta Scriptură
Doamne ajuta!
Din textele din Facere, cap. 1, „La început a făcut Dumnezeu cerul şi pământul” (v. 1) și „A făcut Dumnezeu tăria şi a despărţit Dumnezeu apele cele de sub tărie de apele cele de deasupra tăriei. Tăria a numit-o Dumnezeu cer” (v. 7-8 ), putem înțelege că sunt mai multe ceruri. Mai mult, Pavel a fost răpit până la al treilea cer (I Cor. 12, 2). Citind „Omilii la Facere”, din Colectia PSB, Sf. Ioan Gură de Aur spunea că e nebun cel care crede că sunt mai multe ceruri. Și în hinduism am întâlnit această idee de ierarhie a cerurilor. Întrebarea e următoarea: câte ceruri sunt conform Tradiției creștin ortodoxe?
Din textele din Facere, cap. 1, „La început a făcut Dumnezeu cerul şi pământul” (v. 1) și „A făcut Dumnezeu tăria şi a despărţit Dumnezeu apele cele de sub tărie de apele cele de deasupra tăriei. Tăria a numit-o Dumnezeu cer” (v. 7-8 ), putem înțelege că sunt mai multe ceruri. Mai mult, Pavel a fost răpit până la al treilea cer (I Cor. 12, 2). Citind „Omilii la Facere”, din Colectia PSB, Sf. Ioan Gură de Aur spunea că e nebun cel care crede că sunt mai multe ceruri. Și în hinduism am întâlnit această idee de ierarhie a cerurilor. Întrebarea e următoarea: câte ceruri sunt conform Tradiției creștin ortodoxe?
AndreiJ- Mesaje : 1
Data de inscriere : 04/08/2016
Ceruri
Mai întâi, aș preciza câteva lucruri despre cum se face interpretarea Sf. Scripturi. În Biserică venim să mărturisim credința Bisericii și nu propriile noastre păreri cu privire la credință. De aceea, facem apel la Sf. Tradiție, în care, sunt cuprinse interpretările sau comentariile Sfinților Părinți, cu privire la textele sfinte.
Cea mai sigură cale către cunoașterea lui Dumnezeu este despătimirea, ori Sfinții au realizat această despătimire și au înțeles lucrurile fiind inspirați de același Duh Sfânt, care i-a inspirat pe profeți sau apostoli.
Textele Sf. Scripturi pot fi interpretate într-o manieră alegorică (duhovnicescă) sau istorică (literală).
După Origen, Sf. Scriptură e ca o nucă verde: primul strat verde reprezintă o înțelegere literală, al doilea strat de lemn, o înțelegere duhovnicească, iar miezul e accesibil doar celor desăvârșiți sau despătimiți.
În ceea ce privește textul de mai sus referitor la ceruri, tot Sf. Ioan Hrisostom menționează că textul Facerii a fost scris în ebraică, iar evreii, pentru cuvântul "cer", folosesc doar pluralul, ca în cazul psalmistului care spune: "Lăudaţi-L pe El cerurile cerurilor şi apa cea mai presus de ceruri" (Ps 148, 4).
După Sf. Vasile, în "Hexaimeron", primul verset arată pe scurt crearea cerului, iar mai apoi, Moise prezintă în detaliu (v. 6-8 ) cum a fost creat cerul, care este unul și același.
Profeții, cu ajutorul harului, aveau capacitatea de a vedea evenimentele înainte de a se întâmpla. Dumnezeu îi spune lui Adam: "Creşteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi pământul şi-l supuneţi" (Fc 1, 28), când Eva nici nu fusese creată (Fc 2, 22). Moise vedea deja ceea ce avea să se întâmple.
Sf. Ap. Pavel a fost răpit în al treilea cer pentru a nu fi considerat mai mic decât ceilalți Apostoli, care au stat împreună cu Mântuitorul. "Al treilea cer" e o metaforă și e echivalentul lui "a fost răpit în Rai" (Sf. Ioan Hrisostom, Comentariu la Epistola a doua către Corinteni)
Sf. Maxim Mărturisitorul face o interpretare duhovnicească a celui de-al treilea cer. Plecând de la cele 3 trei etape spre îndumnezeire, apatheia (contemplarea creației), theoria (vederea lui Dumnezeu), teologia (contemplarea lui Dumnezeu), Sf. Maxim susține că cel de-al treilea cer este reprezentat de cea de-a treia etapă, teologia sau contemplația lui Dumnezeu.
După alți autori, cele 3 etape apar sub forma: purificare, iluminare, desăvârșire. Tradiția liturgică este o tradiție a purificării, iluminării și a desăvârșirii. Toate slujbele: Vecernie, Utrenie, Sf. Liturghie, Botezul, Mirungerea etc. au în vederea purificarea omului și în final desăvârșirea lui (Pr. Ioannis Romanides).
Cea mai sigură cale către cunoașterea lui Dumnezeu este despătimirea, ori Sfinții au realizat această despătimire și au înțeles lucrurile fiind inspirați de același Duh Sfânt, care i-a inspirat pe profeți sau apostoli.
Textele Sf. Scripturi pot fi interpretate într-o manieră alegorică (duhovnicescă) sau istorică (literală).
După Origen, Sf. Scriptură e ca o nucă verde: primul strat verde reprezintă o înțelegere literală, al doilea strat de lemn, o înțelegere duhovnicească, iar miezul e accesibil doar celor desăvârșiți sau despătimiți.
În ceea ce privește textul de mai sus referitor la ceruri, tot Sf. Ioan Hrisostom menționează că textul Facerii a fost scris în ebraică, iar evreii, pentru cuvântul "cer", folosesc doar pluralul, ca în cazul psalmistului care spune: "Lăudaţi-L pe El cerurile cerurilor şi apa cea mai presus de ceruri" (Ps 148, 4).
După Sf. Vasile, în "Hexaimeron", primul verset arată pe scurt crearea cerului, iar mai apoi, Moise prezintă în detaliu (v. 6-8 ) cum a fost creat cerul, care este unul și același.
Profeții, cu ajutorul harului, aveau capacitatea de a vedea evenimentele înainte de a se întâmpla. Dumnezeu îi spune lui Adam: "Creşteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi pământul şi-l supuneţi" (Fc 1, 28), când Eva nici nu fusese creată (Fc 2, 22). Moise vedea deja ceea ce avea să se întâmple.
Sf. Ap. Pavel a fost răpit în al treilea cer pentru a nu fi considerat mai mic decât ceilalți Apostoli, care au stat împreună cu Mântuitorul. "Al treilea cer" e o metaforă și e echivalentul lui "a fost răpit în Rai" (Sf. Ioan Hrisostom, Comentariu la Epistola a doua către Corinteni)
Sf. Maxim Mărturisitorul face o interpretare duhovnicească a celui de-al treilea cer. Plecând de la cele 3 trei etape spre îndumnezeire, apatheia (contemplarea creației), theoria (vederea lui Dumnezeu), teologia (contemplarea lui Dumnezeu), Sf. Maxim susține că cel de-al treilea cer este reprezentat de cea de-a treia etapă, teologia sau contemplația lui Dumnezeu.
După alți autori, cele 3 etape apar sub forma: purificare, iluminare, desăvârșire. Tradiția liturgică este o tradiție a purificării, iluminării și a desăvârșirii. Toate slujbele: Vecernie, Utrenie, Sf. Liturghie, Botezul, Mirungerea etc. au în vederea purificarea omului și în final desăvârșirea lui (Pr. Ioannis Romanides).
Pagina 1 din 1
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
|
|